کد مطلب:124426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

اهل بیت حجت های خداوند هستند
[30]-222- خزار قمی با سند خود نقل كرده است:امام حسن علیه السلام فرمود:

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه ی خود، پس از حمد و ثنای خداوند، فرمود:ای جماعت مردم! گویا [وفاتم نزدیك است و به سوی خدا] فراخوانده می شوم و [باید] اجابت كنم، و



[ صفحه 216]



من در میان شما دو گوهر گرانبها - كتاب خدا، و اهل بیتم را - به جا می گذارم كه اگر به آن دو تمسك جویید، هرگز گمراه نشوید. پس از ایشان بیاموزید، و به ایشان یاد مدهید؛ زیرا از شما داناترند. زمین از ایشان خالی نمی ماند، و گرنه زمین، اهل خود را فروخواهد برد.

سپس فرمود:خدایا! من می دانم كه دانش [هدایت] نابود نمی شود و پایان نمی پذیرد، و تو زمین خود را از حجت بر بندگانت خالی نمی گذاری؛ یا آشكار است و پیروی نمی شود، و یا پنهان است و بی نام و نشان؛ تا حجتت باطل نگردد، و اولیائت پس از هدایت گمراه نشوند؛ كه ایشان در شمار، كم ترین و در منزلت نزد خدا، برترین هایند.

و چون از منبر پایین آمد، عرض كردم:ای رسول خدا! آیا تو خود، حجت خدا بر همه ی خلائق نیستی؟ فرمود:حسن جان! خدا می فرماید:«همانا تو بیم دهنده ای، و برای هر مردمی، هدایت كننده است.» [1] من، بیم دهنده ام، و علی، هدایت كننده. عرض كردم:ای رسول خدا! این كه فرمودی:زمین از حجت خالی نمی ماند؟ فرمود:آری، علی امام و حجت پس از من است، و تو حجت و امام پس از اویی، و حسین علیه السلام، امام و حجت پس از تو است و.... [2] .


[1] الرعد:7؛ (انما أنت منذر و لكل قوم هاد).

[2] كفاية الاثر:162.